marieke-in-maleisie.reismee.nl

Dag 9: een vrije dag na een week hard werken

Toch wel lekker, de wekker om 8 uur ipv 6 uur. Alleen nu wel wachten voor de douche, want hostel zit aardig vol en met twee douches is het dan even wachten. Het valt me mee hoe vaak ik tegen een gesloten deur aanloop. Zal ook wel het tijdstip zijn van opstaan, denk ik. Terwijl ik lekker zit te ontbijten, komt Gaby bezweet terug. Ze heeft meegedaan met de ochtendgymnastiek in het park Lake Garden. Vele mensen zijn er in de ochtend aan het sporten. Een sociaal gebeuren. Overdag zie je geen kip (figuurlijk en letterlijk) in het park vanwege de hitte. In de ochtend en avond stroomt het park vol en wordt het een familie gebeuren.Vandaag gaan we voor een verwendag. Het is redelijk mooi weer, af en toe wat donkere luchten. Een ideale dag om te gaan zwemmen. Mandy gaat niet mee, ze heeft geen badpak of bikini bij zich. Nu kun je ook gewoon in je normale kleren zwemmen. Dat doen de vrouwen hier allemaal. Zeer terughoudend in het tonen van hun lichaam.Volgens Gaby is het 10 minuten lopen, ik ga toch echt voor de 25 minuten. Daar aangekomen heel veel jongelui uit India en slechts twee dames. In T-shirt en korte broek. Had mij eigenlijk beetje verheugd op een middagje in de zon liggen op een handdoek met een boek. Maar dat doen ze hier niet. Geen stukje grasveld te bekennen. Gaby kent geen enkele schaamte, jurk uit en in bikini wandelt ze naar het zwembad. Zelf voel ik mij toch wat ongemakkelijker, want het is wel heel helder. Je bent in een zwembad, ze verkopen zwemkleding, maar dat wil niet zeggen dat dat door iedereen gewaardeerd wordt. De Chinese inwoners hebben er geen moeite mee, de andere groeperingen kunnen het wat minder waarderen. Maar wij dachten, het is een zwembad, dat moet toch wel kunnen. We worden zeker niet lastig gevallen, maar wel aangekeken. De groep jongens uit India hebben weinig respect voor netheid. Bij het weggaan moet ik denken aan voetbal vandalisme. Van alles wordt er in het zwembad gegooid inclusief plastic stoelen. Dat viel mij ook al op in de Burmese pool een aantal dagen geleden. De mensen uit India vinden het blijkbaar normaal om hun afval overal te laten liggen. Nu hoor ik vaker dat India het vieste land ter wereld is. Met deze houding begrijp ik dat wel.In de tussentijd begint het hard te regenen. Uurtje onder afdak een boek gelezen en rond 13 uur tijd om weer terug te lopen. Heb om 14 uur een afspraak met Mandy voor een facial (voor de grapjassen onder ons: een gezichtsbehandeling). Na nog geen 2 minuten gelopen te hebben stopt er een vrouw die vraagt of ik een lift wil. Echt mam, normaal gesproken stap ik niet zomaar in een auto bij een wildvreemde, maar hier schijnt het best vaak te gebeuren. Maleise locals die toeristen een lift aanbieden uit beleefdheid. Een zeer aardige vrouw probeert in haar beste Engels een gesprek aan te knoppen. Ze zet mij keurig af bij het hotel, zwaait en weg rijdt ze. Snel nog even met gevaar voor eigen leven mijn was opgehaald: Hi miss Anna, here is your laundry. Thank you.Op naar de facial. In een nieuwe en zeer moderne salon worden we opgewacht voor een anderhalf uur durende gezichtsbehandeling. Wat een genot. Ons gezicht gloeit helemaal, we zien er weer helemaal jong uit uch uch. Kopje thee naar afloop, dit gaan we zeker nog een keer doen.Snel een flesje wijn gekocht, want deze verjonging moeten we natuurlijk vieren. Dan loop je in het warenhuis met Mandy en zie je de mannen kijken alsof ze nog nooit twee blanke dames gezien hebben. En we zijn keurig gekleed, geen hemdje, driekwart broek. Aan de ene kant voel je je vereerd, aan de andere kant is het ook wel beetje vervelend.Breeze besluit nog aan te sluiten. Het is haar laatste dag. Morgen vertrekt ze voor aantal weken naar Kuala Lumpur. En ook Pauline sluit aan. Het is weekend en dat betekent eigen eten regelen. Geen enkel probleem, het stikt hier van de eetgelegenheden. Omdat Gaby vegetarisch is, gaan we naar een vegetarisch Chinees restaurant. Vijf westerse vrouwen is toch wel een verschijning hier. In het restaurant zit een oudere meneer de gehele maaltijd ons met een zeer boze blik aan te kijken. Misschien moeten we er naar toe lopen en vragen wat we verkeerd gedaan hebben. Op een bepaald moment loopt hij weg en als blikken konden doden.Het idee was om naar de film te gaan, maar uiteindelijk zitten we bij het hotel op de veranda een beetje te kletsen, wijntje te drinken. Ontzettend leuk om met elkaar van praten over diverse onderwerpen. Een UK dame sluit later nog aan en zij is een anti-May persoon. Dus de Brexit wordt het volgende boeiende onderwerp. Net zoals Breeze die in Florida geboren is, maar Amerika maar heel erg fake vindt. Dan begrijp je ook pas waarom Amerikanen zijn zoals ze zijn. Een enorme bubbel, waarin ze alleen maar te horen krijgen hoe fantastisch Amerika wel niet is. En hoe Amerika het machtigste en belangrijkste land van de wereld is. En omdat weinig Amerikanen verre reizen buiten hun landsgrenzen maken, blijft dit beeld ook hangen.Ondertussen is het half 2, drie flessen wijn en fles whiskey later zijn we nog uitgebreid met drie jongens uit Texas. Zij zijn hier slechts een weekend, Taiping bekijken. Weet niet of morgen mijn beste dag wordt, maar vandaag was in elk geval een echte verwendag.

Errol

Goed bezig daar. Laat je maar lekker verwennen. Andere cultuur dus. Daar doe je niks aan. So be it. Geniet er nog maar van. ????????????

Margot

Weer helemaal bij. Wat leuk dat je contact met de Orang oetans zo goed verloopt, heel bijzonder. Zorg maar dat ze allemaal zo'n heerlijke hangmat krijgen. Geniet er nog maar goed van. Kijk uit naar je volgende verhaal.

Mam

Echt een andere wereld.... En..zomaar bij een vreemde in de auto stappen.... Dat hebben wij je niet geleerd.....
Morgen een "katertje" ??? Lees het vast in je volgende verhaal. ????????